woensdag 4 maart 2015

Lente.....?
Nog 16 dagen en dan begint de lente...
al zien de weersverwachtingen voor komend weekend 
er veelbelovend uit.


Wat verlang ik naar de lente!
Na een voor mij lange winter 
met een slechte gezondheid
en veel gekwakkel en medicijnen
hoop ik dat het tij keert als het lente wordt.

ik heb me vooral bezig gehouden met haken


aan mijn cottage ripple deken


naar een patroon van attic 24


iedere avond een paar toeren


en ik heb 3/4 van de deken af.

*
Omdat ik oma wordt
wil ik een baby jasje haken
zoals mijn moeder vroeger maakte
voor mijn kinderen.
Helaas kan ik het haar niet meer vragen
en de oude jasjes zijn doorgegeven 
dus moest ik op zoek....

Op internet vond ik wel  bij etsy (klik)

 leuke tunisch gehaakte jasjes voor de verkoop 

maar geen patronen naar mijn zin.

Nu wil het geval dat ik jaren geleden 
van een vriendin van een vriendin
tassen vol met oude Ariadnes kreeg.
Ik ben begonnen met het doorbladeren
van de oudste tijdschriften
en ik vond  in een 

Ariadne van 1966



 en in een Ariadne van 1968




voorbeelden en patronen 

van tunisch gehaakte jasjes


 

 

De modellen van de jasjes waren niet precies wat ik zocht,
maar gaven mij wel een duidelijk beeld van de werkwijze.

Ik heb hedendaagse breipatronen bekeken voor de maat 
en ben aan de slag gegaan.



Ik ben bij de hals begonnen, 
zodat ik de panden en de raglanmouwen aaneen kon haken.


na veel uithalen en meten


is het me gelukt!!!

Een echt houtje-touwtje jasje!

En toen had ik de smaak te pakken

dus ook maar meteen een meisjes jasje gemaakt


met twee verschillende tunische haaksteken.

Ik heb voor de jasjes 
Stylecraft special DK gebruikt 
en een tunische haaknaald 4 1/2 






12 opmerkingen:

  1. Wat goed van je Wilma dat je het zelf hebt uitgepuzzeld! Toch wel opgeschreven hė voor een volgende keer! Ze zijn beide heel erg leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend leuk hè die oude tijdschriften, maar inderdaad zijn de modelletjes wel wat gedateerd. Knap dat jij dit zo hebt kunnen omzetten een blauwe en een roze, één is eer dan zeker in de roos :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat knáp, en wat zijn ze allebei mooi geworden.
    Houtje-touwtje blijft leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een beeldjes zijn dit geworden. Knap hoor met alleen een oud patroon als leidraad.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja laat de lente maar snel komen, ik ben er zo aan toe! Maar wat een schattige jasjes heb je gemaakt en de keuze is straks makkelijk met deze kleurtjes! Echt goed geslaagd! Ik heb nog een jasje, muts en cape liggen van mijn kinderen, zo mooi om in je handen te houden, ze werden door mijn schoonmoeder gemaakt.
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige jasjes. Wat leuk dat je een oud patroon zo in een moderne uitvoering hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hallo Wilma, wat vervelend voor je dat vele ziek zijn deze winter! Ik hoop dat met de lente de kansen keren voor je!
    Schattig he, dat 'oude' babygoed, ziet er zo leuk uit!!
    lieve groet, Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk, dat houtje-touwtje jasje!! Die Ariadne, dat is toch goud waard. Ik wed dat nog heel veel dames oude exemplaren in huis hebben.
    Ik kijk ook uit naar het weekend, en vooral de lente!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ook hier is de lente een maand te vroeg en de sneeuwklokjes steken hun kopjes de grond uit

    Wat een schitterend haakwerk en ben helemaal weg van de jasjes

    Vraag het niet vaak, maar mag ik de patroontjes van je, zal je vertellen waarom, ik help mee met een project voor de vroedvrouwen in Söderhamn, waar wel kleding voor maken, voor gezinnen met weinig geld, en deze zien er zo leuk uit
    Fijn weekeinden vanuit Zweden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Wilma!

    Jasjes zijn mooi geworden! Dank je voor de link naar m'n Etsy shop :-)

    Groetjes uit California!
    Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  11. goedemorgen
    ik vind het vestje/jasje dat j hebt gemaakt dmv tunisch haken prachtig
    ik kan het nu ook zelf na verschillende pogingen maar ik weet niet hoe je raglan moet haken in tunisch haken
    zou je mij een uitleg kunnen geven aub
    indien mogelijk mag dit ook op onderstaand mail adres

    stienusbisschop@live.nl

    ontzettend bedankt voor je moeite

    groetjes miranda

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezoekt en een reactie achter wilt laten.
Jij weet op wie jij reageert, zo wil ik ook graag weten wie op mij reageert m.a.w. ik wil ook graag weten wie jij bent. Anonieme reacties of reacties van mensen die zich niet bekend (willen) maken, worden door mij meteen verwijderd.

DOOR MIJ GEMAAKT

DOOR MIJ GEMAAKT
Stamboomquiltje

Kaffe Fasset quilt in serre

Little Sunny 2011

sjaal

Made in Holland 2001 (ontwerp Kaffe Fasset)

theemuts (eigen ontwerp)

tas (ontwerp Salgarollo)

kraamcadeautje

tasje

borduurtjes

zomerzon

winterdeken

Versailles (ontwerp Salgarollo)

Home is... (quiltje 3)

zomerdeken

Trip around the wold 2003

teatime 1999

Mary's cribquilt #1

cadeautje 2002

Marriets Mandjes

cadeautje 2002

kinderquiltje

cadeautje 2002

kerst 2002

Lappen Liber 1999

Hommage aan Annie Heslop

merklapquiltje

Japanse juweeljes in een Hollands jasje

lentemandjes

Folkart (2002 ufo)

it's not easy to bee green 2001

Hommage aan Oberkampf

Klosjeskleed (ufo)

hexenjacht 2001

Redwork (ontwerp Bunny Hill) ufo

Herfstzon

Winterblues (ontwerp Salgarollo)

Kerstster (ontwerp Salgarollo)

Amish Quilt (ufo 2001)

Dear Jane (ufo 2001)

Kerstkleed (ontwerp Salgarollo)

Sterren

Tuinquilt (variatie Kaffe Fasset)

Schôn van ut lilluk

kerstmannen

rising sun (detail)

Y2K (top ufo 2000)

Sterren in rood

Upstairs Downstairs

cadeautje 2004

kerstsampler 1999

applicatiequiltje

Welsh quilt (ufo 2006)

Roosje (2004 Eigen ontwerp)

Pour les Dames (eigen ontwerp)

Zon, zee, zand

banenquilt (Jan Mullen techniek)

La maison (quilt 2)

eerste quiltje maart 1998

Visite (eigen ontwerp)

Miss Bennet (eigen ontwerp)

Annabel (eigen ontwerp)

Celine (eigen ontwerp)

Dorothy 2010 (eigen ontwerp)

Torchons (ontwerp Anne van Damme)

Elisabeth (eigen ontwerp)

Fleur pour Monique (eigen ontwerp)

boutis

Elise detail (ufo) (eigen ontwerp)

merklapje 1997

Georgina (reproductie antiek quiltje)