donderdag 26 januari 2017

Gedichtendag

Vandaag is het dan echt 

GEDICHTENDAG

hieronder géén gedicht met humor
maar een gedicht van

Maria Vasalis




VRIEND

Vriend, metgezel, die meer en minder is 
dan vader, moeder, minnaar, kind 
hetzelfde als ik, maar anders 
onafhankelijk en toegewijd 
ouder, jonger, van dezelfde tijd. 
Trooster, die getroost kan worden 
baken en verhanger van borden 
broeder, maar van een andere moeder, zonder rivaliteit 
met wie ik samenloop en die mij begeleidt. 
Hij gunt mij om te leven en als ik dood 
zou willen, geeft hij mij gelijk. 
Soms is het, dat ik om hem alleen 
verdragen blijf, wat zonder hem ondraaglijk scheen. 
Zonder een enkele verplichting 
loop ik en altijd in zijn richting.

M. Vasalis, 
uit De oude kustlijn 
Uitgeverij van Oorschot 2004

allemaal een prettige, zonnige dag gewenst





1 opmerking:

Chris zei

Bijzonder gedicht Wilma. Een nadenkertje.