maandag 18 november 2013

Lappendeken

Het is weer veel te lang geleden dat ik een berichtje heb geplaatst.
Het voordeel daarvan is wel dat ik weer wat kan laten zien.
 

Houdt u ook zo van flanel?
 
Flanel doet mij denken aan
herfst, winter,
regen, wind,
sneeuw, kou
kaarsjes
open haard...
en een lekkere warme deken om onder te kruipen
 
...en zo'n lekkere warme flanellen deken
heb ik gemaakt.
 
 
In de loop der jaren
heb ik een heleboel flanellen stofjes verzameld.
Ik had fat eights en fat quarters.
Eerst heb ik de lapjes uitgezocht op kleur,
"heel mooi, mooi en minder mooi".
Vervolgens heb ik ze nagemeten
en er zo voordelig mogelijk
 rechthoeken uit gesneden voor de voorkant.
 
 
De rechthoeken heb ik tot stroken,
van ieder 5 1/2 baksteen breed,
aan elkaar gestikt.
 
 
Voor de achterkant heb ik vierkanten van 25 x25 cm gesneden
en die eerst tot een nine-patch aan elkaar gestikt
en met nog wat losse vierkanten ertussen tot een grote lap gestikt.
 
 
Toen dubbelen
waar mijn DH mij gelukkig
mee heeft geholpen
want twee delen flanel en tussenvulling
geeft een super zware deken.
 
 
Omdat ik de deken niet met een binding wilde afwerken,
heb ik de achterkant (dubbel) teruggevouwen op de voorkant en vastgezet.
 
 
en waar het vrouwtje is, is Molly !
 
 
vervolgens heb ik de lagen met cotton perlé
op elkaar geknoopt,
op ieder snijpunt van de voorkant.
 
 
en dit is dus de achterkant.
 

 
  en hier hangt de deken even over een stoel.
Maar het meeste zal ik de deken gaan gebruiken
om lekker onder te kruipen
als het koud wordt.
 
P.S. de deken is groot geworden 1.50x2.06m
 
 
 
en deze foto is...
zomaar een cadeautje van de natuur
zomaar tegen een boom in de straat.
 
Groetjes, Wilma
 


15 opmerkingen:

  1. Wat een superleuke deken is dat geworden Wilma, en de vliegenzwam.....zooo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke warme deken van mooie stofjes. Leuke foto van Molly.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie warme deken. Je kunt de winter heerlijk warm tegoemoed zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. grappig Wilma, ik ben ook zo'n joekel van flanel voor DH aan het maken. Ben hem grof aan het quilten, maar dat is erg belastend voor elleboog en duimen, dus toch maar rustig aan. Deze stond al lang op zijn wensenlijst. Die van jou is ook heeeeeeel mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een SUPERQUILT!! Je zou bijna naar de winter gaan verlangen. En dan van die heerlijke zachte flanel...Gelukkig is het nog niet zover, dat zie je dan weer aan die mooie paddestoeltjes.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke quilt om onder te verdwijnen als het koud is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig mooi, deze deken. Ik ben ook zo dol op die flanel (ik zag laatst de
    nieuwe serie needle flannels van moda, met van die kleine ruitjes, zo
    mooi...) en ga er echt ooit, als ik wat tijd over heb (?) zo'n warme deken maken. Zo mooi, deze kleuren, en wat zal hij lekker warm zijn (wil
    Molly er niet op?).
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh heerlijk zo'n deken. Ziet er uit om direct onder te kruipen, warm, letterlijk en figuurlijk.
    Mooi hè, zo'n cadeautje van de natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk zo'n flanel quilt... ik ben er zelf nu ook met eentje bezig die bíjna klaar is.
    En heb jij die vliegenzwam zomaar in de straat gevonden?? Geweldig.. zó mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi geworden, heerlijk om onder te kruipen in de winter.
    Mooie kleuren.
    Quilt groetjes Anja.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ook ik ben dol op flanelletjes. Heerlijk gezellig is jouw quilt geworden. Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat mooi en wat zal dat lekker warm zijn
    Fijne dag groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Knap hoor en zeker super zacht en warm, zo hoort een quilt te zijn.
    Maria.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een gezellige, en ik wed ook, zachte deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie quilt mooie kleuren,veel mooier dan de groene,ik houd wal van groen maar die vind ik echt niet mooi.
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezoekt en een reactie achter wilt laten.
Jij weet op wie jij reageert, zo wil ik ook graag weten wie op mij reageert m.a.w. ik wil ook graag weten wie jij bent. Anonieme reacties of reacties van mensen die zich niet bekend (willen) maken, worden door mij meteen verwijderd.

DOOR MIJ GEMAAKT

DOOR MIJ GEMAAKT
Stamboomquiltje

Kaffe Fasset quilt in serre

Little Sunny 2011

sjaal

Made in Holland 2001 (ontwerp Kaffe Fasset)

theemuts (eigen ontwerp)

tas (ontwerp Salgarollo)

kraamcadeautje

tasje

borduurtjes

zomerzon

winterdeken

Versailles (ontwerp Salgarollo)

Home is... (quiltje 3)

zomerdeken

Trip around the wold 2003

teatime 1999

Mary's cribquilt #1

cadeautje 2002

Marriets Mandjes

cadeautje 2002

kinderquiltje

cadeautje 2002

kerst 2002

Lappen Liber 1999

Hommage aan Annie Heslop

merklapquiltje

Japanse juweeljes in een Hollands jasje

lentemandjes

Folkart (2002 ufo)

it's not easy to bee green 2001

Hommage aan Oberkampf

Klosjeskleed (ufo)

hexenjacht 2001

Redwork (ontwerp Bunny Hill) ufo

Herfstzon

Winterblues (ontwerp Salgarollo)

Kerstster (ontwerp Salgarollo)

Amish Quilt (ufo 2001)

Dear Jane (ufo 2001)

Kerstkleed (ontwerp Salgarollo)

Sterren

Tuinquilt (variatie Kaffe Fasset)

Schôn van ut lilluk

kerstmannen

rising sun (detail)

Y2K (top ufo 2000)

Sterren in rood

Upstairs Downstairs

cadeautje 2004

kerstsampler 1999

applicatiequiltje

Welsh quilt (ufo 2006)

Roosje (2004 Eigen ontwerp)

Pour les Dames (eigen ontwerp)

Zon, zee, zand

banenquilt (Jan Mullen techniek)

La maison (quilt 2)

eerste quiltje maart 1998

Visite (eigen ontwerp)

Miss Bennet (eigen ontwerp)

Annabel (eigen ontwerp)

Celine (eigen ontwerp)

Dorothy 2010 (eigen ontwerp)

Torchons (ontwerp Anne van Damme)

Elisabeth (eigen ontwerp)

Fleur pour Monique (eigen ontwerp)

boutis

Elise detail (ufo) (eigen ontwerp)

merklapje 1997

Georgina (reproductie antiek quiltje)