zondag 22 april 2012

Breilap

Op verschillende blogs kom ik breirollen of broddellappen tegen. 
Ik heb er Van Dale  op nageslagen om te kijken wat daar over geschreven wordt.

Broddelen: slecht slordig werken (door onvoldoende kennis of vaardigheid) synoniem voor knoeien.
Broddellap: eerste werklapje van een meisje dat leert handwerken
Broddelaar: iemand die slecht, slordig werk levert
Breilap: broddellap, om daaraan het breien te leren
Het woord Breirol is bij Van Dale niet bekend.

Ik heb vroeger nooit een breilap gebreid maar ik was op de lagere school wel een echte broddelaar op breigebied.

Als jonge moeder heb ik heel wat truien gebreid voor mijn kinderen (uit de Ariadne) en ook  voor mijn DH en mezelf. Truien met ajour, maaswerk, inbrei patronen en zelfs ingebreide Noorse patronen.

Ik denk dat ik zo'n 15 jaar geleden de breinaalden opgeborgen heb
 om ze afgelopen winter weer te voorschijn te halen.

 Al snel heb ik die gewone breinaalden verwisseld voor rondbreinaalden en ben ik sokken gaan breien. Nu heel de familie voorzien is van warme wollen sokken, heb ik zo eens gekeken bij de diverse berichtjes over breirollen of broddellappen.

Maar dan denk ik: "waarom iets gaan breien wat niet nuttig is???"
Ik ben immers opgegroeid met het
 "nuttig handwerken".

Toch ben ik overstag gegaan.

Ik heb een bolletje Durable ongebleekte glanskatoen no.8 gekocht
en mijn rondbreinaald no. 2 1/2 gepakt en ik ben begonnen.

  • Ik heb 36 steken (= 28+ 2 x 4 boordsteken) opgezet.
  • Eerst heb ik 6 naalden recht gebreid (ribbels) en daarna een stuk in tricotsteek waar ik met rood garen mijn initialen en het jaartal op wil gaan mazen.
  • Daarna weer 6 naalden recht (ribbels)
  • 2 naalden tricotsteek gevolgd door het eerste patroontje: "ruitjes" (4r-4avr /  6t hoog en dan verspringen).

Met die ruitjes ben ik begonnen omdat die me doen denken aan de borstrokken die mijn oma vroeger voor ons breide. Ze breide roze wollen voor de meisjes en beige wollen voor de jongens... van die echte kriebel borstrokken.
Kennen jullie de borstrok nog???
Van Dale  zegt: "warm wollen onderkledingstuk, boven het hemd gedragen".

Mijn oma gebruikte het ruitpatroon voor onze borstrokken en dat is mijn oudste herinnering aan "gebreid goed" vandaar dat mijn eerste breipatroontje het ruitje is geworden.


In het derde deel heb ik een opengewerkt ruitje gebreid,

En het is toch wel lekker om niet nuttig bezig te zijn,
gewoon je hoofd leegmaken
terwijl je verschillende patroontjes breit....

Wordt vervolgd!

Groeten, Wilma



10 opmerkingen:

  1. Het is gewoon heerlijk af en toe HELEMAAL niet nuttig bezig te zijn...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dat waren per ongeluk twee dezelfde reacties, dus ik heb er weer eentje weggegooid!!
    Te snelle vingers, he......;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij kriebelt het ook, helemaal van mijn eigen gesponnnen wol, het ziet er erg leuk uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk zo bezig zijn met niets en het ziet er leuk uit. groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mijn blog heet dan wel nuttig en fraai, maar echt nuttig zijn mijn werkjes eigenlijk nooit ;) of het moet voor mijn humeur zijn, want dat is altijd prima als ik lekker bezig ben met een of ander projectje. leuke invalshoek om van Dale er bij te gebruiken. Ik broddel ook maar wat aan, aan mijn eigen lapje met een patroontje van hier en daar. Kleine genoegens als er weer een klein stukje meer is...
    Ik heb er oude breiattribuutjes bij gelegd uit mijn verzameling.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @quilting Jeannet, doen! een breirol van je eigen gesponnen wol. De mijne is van antiek linnen uit een klein partijtje wat ik ooit kocht, maar het is zo verrassend wat er dan uit je pennetjes rolt. Ik ben benieuwd naar jouw wol en hoop dat je binnenkort een broddellapje laat zien daarvan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat jij er ook aan begonnen bent, ik ben geen breister en kijk met veel bewondering naar al die ingewikkelde patronen! Dat eerste lapje vind ik een geweldig idee, veel plezier met het vervolg, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk om zoiets te maken!
    Ik heb dat idee ook een beetje, dat ik liever iets maak dat nuttig is en dat gebruikt kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat leuk dat je die woorden eens op een rijtje hebt gezet. Ik kwam net bij Marcella vandaan, die is ook met zo'n breirolletje bezig. Ik was, net als jij, op de lagere school een broddelaarster! Haha. Volgens mij zou ik dat nog steeds zijn, wat breien betreft dan.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezoekt en een reactie achter wilt laten.
Jij weet op wie jij reageert, zo wil ik ook graag weten wie op mij reageert m.a.w. ik wil ook graag weten wie jij bent. Anonieme reacties of reacties van mensen die zich niet bekend (willen) maken, worden door mij meteen verwijderd.

DOOR MIJ GEMAAKT

DOOR MIJ GEMAAKT
Stamboomquiltje

Kaffe Fasset quilt in serre

Little Sunny 2011

sjaal

Made in Holland 2001 (ontwerp Kaffe Fasset)

theemuts (eigen ontwerp)

tas (ontwerp Salgarollo)

kraamcadeautje

tasje

borduurtjes

zomerzon

winterdeken

Versailles (ontwerp Salgarollo)

Home is... (quiltje 3)

zomerdeken

Trip around the wold 2003

teatime 1999

Mary's cribquilt #1

cadeautje 2002

Marriets Mandjes

cadeautje 2002

kinderquiltje

cadeautje 2002

kerst 2002

Lappen Liber 1999

Hommage aan Annie Heslop

merklapquiltje

Japanse juweeljes in een Hollands jasje

lentemandjes

Folkart (2002 ufo)

it's not easy to bee green 2001

Hommage aan Oberkampf

Klosjeskleed (ufo)

hexenjacht 2001

Redwork (ontwerp Bunny Hill) ufo

Herfstzon

Winterblues (ontwerp Salgarollo)

Kerstster (ontwerp Salgarollo)

Amish Quilt (ufo 2001)

Dear Jane (ufo 2001)

Kerstkleed (ontwerp Salgarollo)

Sterren

Tuinquilt (variatie Kaffe Fasset)

Schôn van ut lilluk

kerstmannen

rising sun (detail)

Y2K (top ufo 2000)

Sterren in rood

Upstairs Downstairs

cadeautje 2004

kerstsampler 1999

applicatiequiltje

Welsh quilt (ufo 2006)

Roosje (2004 Eigen ontwerp)

Pour les Dames (eigen ontwerp)

Zon, zee, zand

banenquilt (Jan Mullen techniek)

La maison (quilt 2)

eerste quiltje maart 1998

Visite (eigen ontwerp)

Miss Bennet (eigen ontwerp)

Annabel (eigen ontwerp)

Celine (eigen ontwerp)

Dorothy 2010 (eigen ontwerp)

Torchons (ontwerp Anne van Damme)

Elisabeth (eigen ontwerp)

Fleur pour Monique (eigen ontwerp)

boutis

Elise detail (ufo) (eigen ontwerp)

merklapje 1997

Georgina (reproductie antiek quiltje)