zondag 29 januari 2012

Over erwtensoep en andere zaken.....

Omdat ik nog steeds, of liever gezegd al een jaar
met een (inmiddels chronische?) ontsteking in mijn schouder zit,
wil ik mijn krachten sparen en daarom handwerk ik liever dan dat ik aan mijn toetsenbord zit.
Vandaar dat ik maar zo nu en dan een berichtje op mijn  blog plaats
en dan heb ik natuurlijk ook van alles te vertellen.

Ik wissel het "werken" iedere keer af;
een beetje rommelen in huis,
 een beetje patchen,
een beetje breien,
 sinds kort ook weer een beetje borduren
 en zo nu en dan een beetje koken.
Het dagelijkse koken heeft mijn DH overgenomen
omdat roeren in een pannetje voor mij zelfs al belastend is.
Maar met het vooruitzicht dat we echt WINTER gaan krijgen,
kon ik het toch niet laten om afgelopen vrijdag erwtensoep te maken.

Eerst natuurlijk naar de markt



en mijn DH had voordat hij ging werken al wat  pannen voor mij  klaargezet op het fornuis


Gisteren zijn twee van mijn DS's al geweest om een pannetje te halen
en vanmiddag eerst een wandeling en daarna gaan wij van de erwtensoep genieten.


en nu het handwerken.....
De oefensokjes uit het boek  (zie vorig blogje) zijn af.
Ik heb dus mijn frustratie van de basisschool overwonnen ;-) !!!


Van de zomer heb ik gehoord dat er een andere manier van breien bestaat.
Niet zoals wij geleerd hebben, pennen onder je armen en dan
 "insteken - omslaan - doorhalen - af laten gaan" 
maar een andere manier waarbij je je nek en schouders ontziet,
dat wordt "Duits breien" of  "Continental knitting" genoemd.
Ik ben daar eens uitgebreid voor gaan zitten en ik heb het opgezocht via google
en daarna  heb ik nog  diverse filmpjes op "youtube" bekeken. 
De uitleg was duidelijk dus ben ik het gaan oefenen.
Het recht(s) breien lukt me inmiddels heel goed maar het averecht gaat nog heel moeizaam.
Omdat je met een rondbreinaald, na de boordsteken, alleen maar recht(s) breit,
ben ik vol goede moed aan echte sokken begonnen, een paar sokken voor mezelf,
op de "continental knittig" manier en ik vind het leuk!


Hier even wat links voor de liefhebber:


en dan het patchen....
Ik maak nog steeds huisjes.


 mijn huisjes meten 8 x 8 inch (ongeveer 20x20cm)
en ze zijn bedoeld voor in een grote quilt.


hier al een klein stapeltje!

Omdat ik bewegingen moet afwisselen
heb ik ook een borduurtje tevoorschijn gehaald.


Het is een kleine sampler met daaronder stopjes.
 Het patroon is van Reflets de Soie: Stephanie Desmidt 1844
Het borduurtje wordt aangegeven met verschillende kleuren garen
maar ik borduur het in één kleur rood.
Ik borduur het op 16 draads linnen
met rode zijde van "Au ver a soie col.107".
Wanneer ik tijd en zin heb, borduur ik een paar kruissteekjes.
Niet te veel want ik moet met een loeplamp werken anders zie ik de draadjes niet.

Wordt vervolgd!
Prettige zondag
Wilma

14 opmerkingen:

  1. Hoi Wilma,
    Leuk dat jij net als ik ook borduurt en quilt, alleen dat breien laat ik aan mij voorbij gaan, krijg er jeuk van! LOL! Maar schitterende sokjes zijn het geworden en je huisjes zien er hartstikke gezellig uit! Leuk is dat in een kleu borduren hè, dat heb ik eerverleden jaar heel veel gedaan en nu dus afgewisseld met meerdere kleurtjes, dat houdt de lol erin! Hoop binnenkort al je creaties te komen bewonderen! Fijne zondag, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmmm, het lijkt of ik de erwtensoep hier kan ruiken !
    En breien en patchen en borduren, dat moet genoeg afwisseling geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk erwtensoep, ik had nog een maaltij in de vriezer lekker makkelijk voor vandaag. Leuke werkjes heb je onder handen ! ! !

    Fijne zondag verder Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erwtensoep met de komende kou is natuurlijk prima. Fijn dat je wel al wat kan doen. Afwisseling maakt het ook minder belastend. Mooie projecten heb je onder handen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk erwtensoep, die vind ik ook lekker, maar mijn man vind bonensoep weer lekkerder, voor mij smaakt het allebei lekker, dus bonensoep wordt dan ook vaker gekookt!!!
    Maar jullie erwtensoep ziet er héérlijk uit!
    Sokken breien doe ik nog op 4 naalden, maar wil het ook op de rondbreinaald proberen!
    De huisjes zijn ook héél mooi in rood-wit!

    groetjes van Betsie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een beetje afwisseling is altijd leuk.
    Sterkte met de schouder, dat is behoorlijk lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé, wat lees ik daar?! Frustratie van de basisschool! Dat klinkt me héél bekend in de oren. Ik ben nog niet over die frustratie heen, tenminste wat sokken breien betreft. Ik heb het nóóóóit meer gedaan. Alleen een paar hele kleintjes op de breimachine, haha.
    Mmmmm, erwtensoep, heerlijk. En je huisjes vind ik enig.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent en blijft toch maar een creativeling. Wat maak je mooie dingen. Nu weer leuke sokken. En geweldig dat het je gelukt is en dat je over de frustratie heen bent.
    Het is erg prettig om dingen af te wisselen. En ook beter, daar heb je gelijk in.
    Ik hoop dat je schouder spoedig minder klachten zelf geven, of nog beter, helemaal zal genezen. Ik zal voor je duimen...
    groetjes,
    Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat is dat vervelend een chronische ontsteking. En ja dan moet je veel afwisselen en dat doe je zeker met heel veel leuke dingen die je onder handen hebt. Veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Gelukkig leiden de handwerken me af van de heerlijke erwtensoep.
    Je oefensokken zien er goed uit. De echte sokken zullen wel lukken. Mooi garen gebruik je.
    Je hebt al een hele stapel van die mooie huizen.
    Goed dat je het allemaal zo afwisselt met een mooi borduurwerk.
    Ik hoop wel dat je van die pijnlijke schouder afraakt, maar je hoort het veel. Beterschap.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oohhh, wat ziet die soep er lekker uit. Ik ga morgen een pan maken, wordt de eerste keer deze winter.
    Je bent lekker bezig ondanks je schouder. Mooie sokjes en kleurige huizen en dan ook nog borduren. Goed hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. mmmmmm, de soep, het water loopt me in de mond

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Die soep ziet er heerlijk uit. Wat goed van je dat je negatief om hebt weten te draaien en deze manier hebt gevonden om toch die leuke dingen te maken.groetjes ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat leuk dat jij mij gevonden hebt, en ik nu ook jouw blog! Ik zit lekker te genieten van jouw logjes, wat ziet het er hier creatief en gezellig uit! Leuk ook die sokken, en interessant om die andere manier van breien eens uit te proberen. (mijn schouder protesteert de laatste tijd ook wat, even oppassen dus :(! Groetjes van Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je mijn blog bezoekt en een reactie achter wilt laten.
Jij weet op wie jij reageert, zo wil ik ook graag weten wie op mij reageert m.a.w. ik wil ook graag weten wie jij bent. Anonieme reacties of reacties van mensen die zich niet bekend (willen) maken, worden door mij meteen verwijderd.

DOOR MIJ GEMAAKT

DOOR MIJ GEMAAKT
Stamboomquiltje

Kaffe Fasset quilt in serre

Little Sunny 2011

sjaal

Made in Holland 2001 (ontwerp Kaffe Fasset)

theemuts (eigen ontwerp)

tas (ontwerp Salgarollo)

kraamcadeautje

tasje

borduurtjes

zomerzon

winterdeken

Versailles (ontwerp Salgarollo)

Home is... (quiltje 3)

zomerdeken

Trip around the wold 2003

teatime 1999

Mary's cribquilt #1

cadeautje 2002

Marriets Mandjes

cadeautje 2002

kinderquiltje

cadeautje 2002

kerst 2002

Lappen Liber 1999

Hommage aan Annie Heslop

merklapquiltje

Japanse juweeljes in een Hollands jasje

lentemandjes

Folkart (2002 ufo)

it's not easy to bee green 2001

Hommage aan Oberkampf

Klosjeskleed (ufo)

hexenjacht 2001

Redwork (ontwerp Bunny Hill) ufo

Herfstzon

Winterblues (ontwerp Salgarollo)

Kerstster (ontwerp Salgarollo)

Amish Quilt (ufo 2001)

Dear Jane (ufo 2001)

Kerstkleed (ontwerp Salgarollo)

Sterren

Tuinquilt (variatie Kaffe Fasset)

Schôn van ut lilluk

kerstmannen

rising sun (detail)

Y2K (top ufo 2000)

Sterren in rood

Upstairs Downstairs

cadeautje 2004

kerstsampler 1999

applicatiequiltje

Welsh quilt (ufo 2006)

Roosje (2004 Eigen ontwerp)

Pour les Dames (eigen ontwerp)

Zon, zee, zand

banenquilt (Jan Mullen techniek)

La maison (quilt 2)

eerste quiltje maart 1998

Visite (eigen ontwerp)

Miss Bennet (eigen ontwerp)

Annabel (eigen ontwerp)

Celine (eigen ontwerp)

Dorothy 2010 (eigen ontwerp)

Torchons (ontwerp Anne van Damme)

Elisabeth (eigen ontwerp)

Fleur pour Monique (eigen ontwerp)

boutis

Elise detail (ufo) (eigen ontwerp)

merklapje 1997

Georgina (reproductie antiek quiltje)